Strona Archiwalna Ośrodek Pomocy Społecznej w Stepnicy - Sprawozdanie z realizacji warsztatu, spotkań „Szkoły dla rodziców” dla uczestników projektu wraz z otoczeniem.

Dziś jest piątek 28 maja 2021, imieniny: Augustyna i Jaromira

Sprawozdanie z realizacji warsztatu, spotkań „Szkoły dla rodziców” dla uczestników projektu wraz z otoczeniem.

dodano: 2019-01-10 09:36:56

Rysunek nr 1

Uczestnicy projektu korzystali z warsztatów „Szkoła dla Rodziców” które odbyły się w dniach 27.11.2018 r. do 20.12.2018 r. Podczas warsztatów z uczestnicy projektu zapoznali się z następującą tematyką:

1. Wspierać i wymagać – koncepcje wychowania dziecka - poznanie motywacji uczestników, przedstawienie różnych koncepcji wychowania i relacji z dziećmi, uświadomienie uczestnikom natury i potrzeb dziecka;

2. Rozwiązywanie problemów dzieci - bariery komunikacji, rozpoznawanie potrzeb dziecka, nawiązywanie kontaktu z dzieckiem, umiejętne słuchanie dzieci;

3. Współpraca z dzieckiem - wymagania stawianie dziecku i ich egzekwowanie, motywowanie dziecka do współpracy, rozpoznawanie potrzeb dziecka;

4. Dziecko i role jakie odgrywa - powstawanie roli, określenie ról jakie dziecko odgrywa, uwalnianie z roli;

5. Nieodpowiednie zachowania dziecka - główne rodzaje sytuacji problemowych z dzieckiem, rozpoznawanie własnych potrzeb i oczekiwań w stosunku do dzieci, umiejętność nazywania problemów;

6. Kary i nagrody w wychowaniu - skutki stosowania kar i nagród, skuteczność wzajemnej komunikacji, zastosowanie nagród jako wzmocnienie pożądanych zachowań, likwidacja nieodpowiedniego zachowania dziecka;

7. Fazy rozwoju dziecka - charakterystyka poszczególnych faz rozwojowych, ograniczenia rozwojowe u dziecka, potrzeby dziecka w różnych fazach rozwoju;

8. Poczucie wartości u dziecka - wzmacnianie pozytywne i negatywne, rola rodziców w kształtowaniu poczucia własnej wartości, pochwała jako środek wzmacniający, pozytywne myślenie o dziecku, mocne strony rodziców;

9. Konflikty w rodzinie - mechanizmy powstawania konfliktów, konflikty bez przegranych, konstruktywne sposoby rozwiązywania problemów w oparciu o sytuacje życiowe uczestników;

10. Motywowanie do nauki - rola emocji w nauce, zakres odpowiedzialności, rola rodzica w nauce dziecka.

W ramach warsztatów odbyło się sześć pięciogodzinnych spotkań, podczas których beneficjenci poznawali sposoby i metody właściwej pracy z własnymi dziećmi. Podczas jednego dnia szkolenia wzięły udział także dzieci uczestników. Warsztaty odbywały się w świetlicy w miejscowości Racimierz, z wykorzystaniem technik warsztatowych, elementów wykładu, dyskusji kierowanej, poradnictwa indywidualnego, pokazu audiowizualnego i prezentacji multimedialnych. Podczas zajęć wspólnie z dziećmi wykorzystano techniki decopuage.

Na zajęciach uzyskano bardzo dużą frekwencję, cieszyły się ona bardzo dużym zainteresowaniem uczestników, którzy wyrażali zainteresowanie ich kontynuacją.

Dla uczestników projektu przygotowano podczas trwania warsztatów bufet kawowy wraz ze słodkim poczęstunkiem, catering w postaci dwudaniowego obiadu. 

Podczas prowadzonego szkolenia wykorzystano następujące metody pracy:

1. Metody podające (wykład informacyjny, pogadanka, opowiadanie, opis, prelekcja);

2. Metody problemowe (wykład problemowy, metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne: symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, panelowa);

3. Metody eksponujące (film dokumentalny – „Arizona”, prezentacja multimedialna – współczesne zagrożenia wobec dzieci i młodzieży);

4. Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, metoda przewodniego tekstu).

Podczas prowadzonego szkolenia wykorzystano następujące narzędzia pracy:

1. Komputer, projektor,

2. Karty pracy,

3. Aparat fotograficzny, drukarka zdjęć, elementy decoupage,

4. Artykuły biurowe, piśmiennicze, itp.

 

 

 

Galeria zdjęć

Strona Archiwalna